Bożenna Gałczyńska

Cynk

(Zn) Cynk

Cynk jest wa┼╝nym mikro elementem w naszej diecie.

Źródłem cynku może być:

-jajko (żółtko)

-w─ůtr├│bki

-sezam, nerkowce, kakaowce.

Działanie cynku.

Odpowiada za zdrow─ů sk├│r─Ö, paznokcie i w┼éosy. Wyst─Öpuje w wielu preparatach wspomagaj─ůcych i utrzymuj─ůcych nasz─ů sk├│r─Ö i w┼éosy w dobrej kondycji.

Reguluje stężenie witaminy A, która m.in. wpływa na stan naszej skóry. Wpływa również na poziom cholesterolu.

Jest sk┼éadnikiem i katalizatorem wielu enzym├│w, kt├│re uczestnicz─ů chocia┼╝by w przemianach metabolicznych.

Wspomaga układ immunologiczny i wykazuje działanie przeciwzapalne i bakteriobójcze, dlatego często jest stosowany przy przeziębieniach i zakażeniach bakteryjnych lub wirusowych.

Wspomaga prac─Ö trzustki i wytwarzanie insuliny.

Zwi─Öksza produkcj─Ö plemnik├│w.

Gwarantuje prawidłowy wzrost i regenerację tkanek, uczestniczy w gojeniu ran.

Dawkowanie.

Cynk jest mikroelementem. Zapotrzebowanie na ten minerał nie przekracza 30 mg dziennie.

Ci─Ö┼╝ko przedawkowa─ç, poniewa┼╝ nadmiar cynku powoduje zmniejszenie jego wch┼éaniania w organizmie. Przedawkowanie mo┼╝e powodowa─ç biegunki, nudno┼Ťci, sucho┼Ť─ç w ustach.

ostatnia zmiana: 11.10.2023 17:00:29